مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون

 

این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که سیگار کشیدن می‌تواند ما را در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار دهد. سیگار کشیدن یکی از علل اصلی ابتلا به برخی مشکلات و بیماری‌های کشنده در سرتاسر جهان است. می‌گویند "سیگاری‌ها هرگز پیر نمی‌شوند چون، جوان می‌میرند". این واقعیتی ناگوار است که تأثیرات خطرناک سیگار کشیدن را نشان می‌دهد. میلیون‌ها نفر در جهان به سیگار اعتیاد دارند. چرا مردم سیگار می‌کشند؟ علل مختلفی برای اعتیاد افراد به سیگار کشیدن وجود دارد. برخی افراد سیگار کشیدن را از سنین نوجوانی فقط برای تفریح شروع می‌کنند و برخی اوقات نیز شروع سیگار کشیدن ناشی از فشار همسالان است. در نهایت، آن‌ها به نکوتین موجود در سیگار معتاد می‌شوند. برخی افراد برای خلاص شدن از استرس سیگار می‌کشند.
افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند بیشتر به سیگار کشیدن اعتیاد پیدا می‌کنند. علت هر چه که باشد، فرد با اعتیاد به سیگار کشیدن، باید خود را برای مواجهه با انواع مشکلات آماده کند. اجازه دهید نگاهی به برخی از مشکلاتی که افراد سیگاری در معرض آن‌ها قرار می‌گیرند داشته باشیم.
افراد معتاد به سیگار کشیدن ممکن است به انواع مشکلات و بیمار‌ی‌های کشنده مبتلا شوند. افراد سیگاری بیشتر دچار عفونت‌های تنفسی و مشکلات جزئی مانند سرفه کردن و سرماخوردگی می‌شوند. افراد سیگاری ممکن است به برخی بیماری‌های کشنده مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی و ریوی دچار شوند. خطر ابتلا به بیماری‌های کلیه، کبد و پانکراس نیز در افراد سیگاری افزایش پیدا می‌کند.

افراد سیگاری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان قرار دارند. مواد سرطان‌زای موجود در سیگار مانند تار می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه، دهان، گلو و نای را افزایش دهد. سرطان دهان که از سرطان‌های شایع در افراد سیگاری به شمار می‌رود معمولاً از لب‌ها یا زیر زبان شروع می‌شود. حدود 90 درصد سرطان‌های ریه ناشی از مصرف دخانیات است. زنانی که سیگار می‌کشند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را در خود افزایش می‌دهند.
افراد سیگاری همچنین ممکن است مبتلا به انواع مختلف سرطان‌های دیگر شوند که عبارتند از:
سرطان حنجره
لوسمی میلوئید حاد
سرطان معده
سرطان کلیه
سرطان ریه
سرطان حلق
سرطان مری
سرطان حفره دهانی
سرطان مثانه
سرطان پانکراس
مشاهده شده است که افراد سیگاری که سیگار کشیدن را در سنین پایین آغاز می‌کنند و سیگارهای زیادی روزانه مصرف می‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه قرار دارند. واقعیتی جالب آن است که افرادی که سیگار کشیدن را ترک می‌کنند به 15 سال زمان نیاز دارند تا افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه در آن‌ها از بین برود.
بیماری‌های قلبی و عروقی
افراد سیگاری همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف قلبی و عروقی را در خود افزایش می‌دهند. بیماری‌ عروق کرونری از علل اصلی مرگ و میر مرتبط با سیگار کشیدن است. نکوتین موجود در تنباکو کلسترول خون را افزایش می‌دهد. همانطور که می‌دانید افزایش کلسترول باعث مسدود شدن رگ‌های خونی و سخت شدن آن‌ها می‌شود. رگ‌های خونی تنگ، سفت یا مسدود می‌شوند. به خاطر تصلب شرایین، لخته‌های خونی تشکیل می‌شوند که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهند. از بیماری‌های شایع قلبی و عروقی در افراد سیگاری می‌توان به ترومبوز کرونری، بیماری‌های عروق کرونری، بیماری عروق محیطی و سکته اشاره کرد. سیگار کشیدن می‌تواند همچنین باعث بروز بیماری آنوریسم آئورت شکمی شود که آئورت متورم یا ضعیف می‌شود. آئورت از عروق اصلی در بدن به شمار می‌رود.
بیماری‌های تنفسی
بیماری‌های انسداد ریه مزمن یا به اختصار COPD گروهی از بیماری‌هایی هستند که منجر به مسدود شدن جریان هوا می‌شوند و به این ترتیب تنفس را دشوار می‌کنند. این منجر به بروز بیماری‌هایی مانند آمفیزم و برونشیت مزمن می‌شود. آمفیزم تنگی نفس ناشی از صدمه دیدن کیسه‌های هوایی است. برونشیت مزمن منجر به سرفه مکرر با خلط زیاد می‌شود. سیگار کشیدن عملکرد ریه‌ها را سه برابر نسبت به حالت عادی کاهش می‌دهد. تنگی نفس به خاطر پسرفت عملکرد ریه‌ها شروع می‌شود. برای دوندگانی که سیگار می‌کشند، این عادت می‌تواند منجر به تنگی نفس و مشکل در تنفس شود چون، ریه‌ها باید سخت‌تر از حالت عادی کار کنند. این می‌تواند باعث شود فرد بعد از چند دقیقه هوای کافی برای تنفس عادی نداشته باشد.
بیماری‌های دیگر ناشی از مصرف دخانیات
*سیگار کشیدن باعث ایجاد طعم اسیدی در دهان می‌شود. این می‌تواند خطر ایجاد زخم‌‌های دهان را افزایش دهد.
*مواد شیمیایی موجود در تنباکو به پوشش عروق خونی صدمه می‌زند و سطح چربی در جریان خون را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این خطر آتروم را افزایش می‌دهد که علت اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته و آنوریسم است.
*سیگار کشیدن به سلامت دهان صدمه می‌زند و منجر به زردی دندان‌ها و لثه‌ها می‌شود. سیگار کشیدن می‌تواند منجر به انواع مشکلات مانند تورم لثه‌ها، خرابی دندان‌ها و بوی بد دهان شود.
*سیگار کشیدن می‌تواند باعث بروز مشکلات جنسی شود. افراد معتاد به سیگار اغلب با ناباروری و مسائل جنسی روبرو می‌شوند.
*سیگار کشیدن خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می‌‌دهد که عامل خطری برای ابتلا به سکته و حمله قلبی است.
*سیگار کشیدن آسم را تشدید می‌کند و التهاب مسیر‌های هوایی را افزایش می‌دهد.
*سیگار کشیدن می‌تواند‌ منجر به پیری زودرس شود. به خاطر سیگار کشیدن، خون‌رسانی به پوست کاهش پیدا می‌کند و بنابراین سطح ویتامین A نیز کاهش پیدا می‌کند. از اینرو، افراد سیگار پوست رنگ پریده‌تر و پر چین و چروک‌تری دارند.
*سیگار کشیدن خطر ابتلا به عفونت سینه، نوروپاتی دیابتی، سل و بیماری کرون را افزایش می‌دهد.
*سیگار کشیدن می‌تواند تأثیرات غیرفعالی روی افراد غیر سیگاری داشته باشد. اگر کودکان در معرض تماس با افراد سیگاری قرار داشته باشند، مستعد ابتلا به آسم و عفونت‌های گوش، بینی و سینه خواهند بود. همچنین، خطر مرگ ناشی از سندروم مرگ ناگهانی طی خواب نیز افزایش پیدا می‌کند.
تأثیرات سیگار کشیدن هنگام بارداری
زنان بارداری که سیگار می‌کشند در معرض خطر بیشتری برای سقط جنین و مشکلات دیگر مانند خونریزی و بارداری خارج رحمی قرار دارند. احتمال زایمان با وزن کم یا زایمان زودرس نیز در این افراد افزایش پیدا می‌کند. جنین همچنین ممکن است دچار برخی مشکلات مادرزادی شود.
برآورد می‌شود که هر دقیقه 7 نفر جان خود را به خاطر مصرف تنباکو از دست می‌دهند. مطابق تحقیقات انجام شده، سیگار حاوی بیش از 400 ماده سمی و بیش از 4000 ترکیب شیمیایی است. سیگار کشیدن تأثیرات منفی سنگینی در خود این افراد و کسانی که در تماس با آن‌ها قرار دارند به وجود می‌آورد. تنها راه پیشگیری از بروز مشکلات مختلف ترک سیگار کشیدن است. برای سیگار نکشیدن هرگز دیر نیست.